Makarony a zdrowa dieta

Jednym z chętniej spożywanych przez nas produktów żywnościowych są makarony. Jemy je z sosami, mięsem, serem lub owocami. Na słodko i na słono – to ulubiony posiłek nie tylko rodowitych Włochów. Na szczęście również w zdrowej diecie jest na nie miejsce. Wystarczy jedynie wybrać makaron dobrej jakości, by móc cieszyć się smakiem nie tylko smacznej, ale również pełnowartościowej potrawy.

Wartości odżywcze makaronów

Makarony to głównie źródło węglowodanów. Chociaż samo słowo  węglowodany nierzadko budzi strach u niedoświadczonych osób, które starają się pozbyć zbędnych kilogramów, nie ma w nich nic złego. Ważne jest jednak, aby zadbać o odpowiednią jakość dostarczanych cukrów. Powinny być to węglowodany złożone. Dostarczymy je dzięki spożywaniu produktów pełnoziarnistych, w tym ciemnych makaronów. W ich składzie powinny znajdować się jedynie woda i mąka pełnoziarnista żytnia lub pszenna.

Wartość energetyczna makaronu wynosi zwykle około 350 kcal/100 g produktu. W przypadku innych rodzajów, takich jak makaron z ciecierzycy, grochu lub fasoli, może być ona nieco niższa. Makarony pełnoziarniste są źródłem błonnika pokarmowego, dlatego danie z dodatkiem źródła białka staje się bardzo pożywne i sycące.

Makaron tradycyjny czy ulepszony?

Obecnie w sklepach znaleźć można wiele różnych rodzajów makaronów. Poza tradycyjnymi pszennymi i żytnimi, popularność zdobywają również te bezglutenowe i białkowe. Znaleźć wśród nich można przede wszystkim makaron z ciecierzycy, grochu, fasoli, soczewicy czy kukurydzy (https://www.bee.pl/fabijanscy-makaron-z-ciecierzycy-muszla-bez-glutenu-250g-eko-250-g-bio_p147941.html). To, który z nich wybierzesz zależy tylko i wyłącznie do ciebie. Wszystkie one posiadają swoje wady i zalety. Najwięcej węglowodanów znaleźć można z pewnością w zwykłych makaronach zbożowych. Nie zawierają one znaczących ilości białka, ale stanowią za to źródło błonnika pokarmowego. Makarony z roślin strączkowych to doskonałe źródło białka dla wegetarian. Ilość błonnika jest tutaj mniejsza, niemniej jednak składnik ten nadal występuje. Są to produkty przetworzone, co znacznie ułatwia poziom strawności strączków, jednak osoby ze szczególnie wrażliwym żołądkiem powinny zwrócić uwagę na tę kwestię. Makaron ryżowy wartościami odżywczymi przypomina makaron tradycyjny, jednak ilość błonnika jest tu już znacznie mniejsza. Jego zaletą jest jednak szybkość i łatwość przygotowania.

Osobną grupą produktów są makarony zbożowe bezglutenowe. Produkty te są dobrą opcją dla osób z celiakią. Nie istnieją wskazania mówiące o tym, że warto po nie sięgać również, gdy nie mamy problemu z trawieniem glutenu. Niemniej jednak posiadają one nieco odmienny smak, który dla wielu może być atrakcyjniejszy i bardziej odpowiadający.

Food obraz autorstwa freepik - www.freepik.com

Czytaj dalej


Dlaczego warto pokochać ciecierzycę?

Ciecierzyca to jedna ze strączkowych roślin, które są smaczne, uniwersalne w kuchni i bardzo zdrowe. Choć te okrągłe nasionka przywędrowały do nas z daleka, cieszą się dużą popularnością w całej Europie! Największe uprawy występują na obszarze od Wysp Kanaryjskich do Azji centralnej i północno – wschodniej Afryki. Najwięcej rodzajów ciecierzycy znajdziemy jednak w rejonie  Morza Śródziemnego. Kochają ją mieszkańcy Egiptu, Indii oraz Izraela, Turcji i innych Azjatyckich państw. Wiele dań z ciecierzycy można znaleźć także w niemal całej Afryce! Warto także dodać, że ciecierzyca nie zawiera glutenu i może być spożywana przez alergików jako makaron z ciecierzycy lub podstawa do wytworzenia zdrowej mąki! Za co jeszcze  kochają ją europejczycy?

Powiew wschodu na Polskim talerzu

Dania z ciecierzycy są u nas głównie popularne w kręgach osób związanych z wegetarianizmem oraz weganizmem. Kochają oni pyszny hummus, zupę z ciecierzycy lub sałatki i inne rodzaje potraw, które dostarczają dużych ilości białka. Przygotowując w domu chrupiącą bagietkę, świeży hummus z tahini oraz miseczkę z oliwkami, stworzymy podczas przyjęcia klimat idealny dla wszystkich fanów azjatyckich przygód! W taki sposób zdobędziesz wymarzoną wschodnią podróż bez wychodzenia z domu! Egipcjanie uważają ją także za afrodyzjak co może być ciekawą informacją podczas sporządzania potraw na romantyczną kolację!

Wegetarianie pokochają kebab!

Jeśli wybierasz się z przyjaciółmi do baru kebab, a nie masz ochoty na danie mięsne możesz zamówić wersję, której bazowym składnikiem jest falafel. Jest to danie wywodzące się Bliskiego wschodu, które wytwarza się z mielonej ciecierzycy, usmażonej  w tłuszczu. Kebab, tortilla lub pita z takim składnikiem jest pyszna i pozwoli Ci na zjedzenie posiłku w towarzystwie osób, które kochają mięsne wersje tych dań!

Cenne źródło białka


Choć w kwestii zawartości białka prym wiedzie soja – ciecierzyca jest powszechnie uważana za zdrowszy wariant nasion strączkowych. Można ją podawać w sosie pomidorowym, z dodatkiem szpinaku oraz mielić i używać jako farszu do pierogów, przekąsek z ciasta francuskiego oraz jako pożywny dodatek do sałatki z brokułem , jajkiem i innymi pysznymi warzywami! Oprócz podawania jej w gotowanej postaci, można stworzyć z niej mąkę i wyczarować ciasta, naleśniki i niezwykle smaczne i zdrowe placki. Ciecierzyca może być kupowana w postaci suchej i gotowana w domu, ale można także nabyć wersję w puszce lub słoiku. Ten drugi wariant pozwoli nam stworzyć pyszne danie wschodnie nawet podczas niespodziewanej wizyty gości!

Food obraz autorstwa freepik - www.freepik.com

Czytaj dalej


Zdrowe odżywianie – makaron z ciecierzycy i inne produkty

Makaron traktowany jest jako jedno z bardziej kalorycznych źródeł węglowodanów. I choć istnieją jego pełnoziarniste wersje, to nadal pod względem kalorii stoi niżej od chociażby różnorakich kasz, czy ziemniaków. Trzeba jednak przyznać, iż makaron stanowi u wielu konsumentów jeden z częściej wybieranych produktów, dlatego też warto zapoznać się z jego alternatywami, które ułatwią nam zdrowe odżywianie. Jedną z nich jest do niedawna rzadko spotykany makaron z ciecierzycy. Rozwiązanie oryginalne, nowoczesne i wyraziste w smaku – doda charakteru nawet najprostszym potrawom.

Jak przygotować klasyczny makaron z ciecierzycy?

Dobrze przygotowany makaron z ciecierzycy dostarczy nam nie tylko energii, ale i multum pożądanych przez organizm wartości odżywczych. Zdrowy, lżejszy od klasycznego makaronu, a przy tym charakterystyczny – pozwoli na pozbycie rutyny w kuchni i stanie się powszechnie wybieranym zamiennikiem. Taki makaron przygotujemy ze zmielonej ciecierzycy (jedną z jego największych korzyści jest duża ilość białka). Na rynku dostępnych jest wiele wersji tego produktu: począwszy od typu spaghetti, przez klasyczne świderki, a na grubszych formach kończąc. Makaron z ciecierzycy bardzo dobrze komponuje się z większością warzyw, a nawet owoców. Świetnie współgra również i z tradycyjnym sosem pomidorowym, tworząc potrawę prostą, acz wyraźnie pożywną i smaczną. Dla zwiększenia intensywności smaku można dodać wybrany starty ser lub parmezan.

Główne właściwości ciecierzycy


Makaron z ciecierzycą to idealna opcja dla tych, który poszukując nowych kierunków w kulinariach, a przy tym pragną zachować zdrowe elementy w pożywieniu. Z racji na spore pokłady węglowodanów oraz białka, produkt ten docenią także i sportowcy, którzy poddają swoje organizmy regularnym aktywnościom fizycznym. Makaron z ciecierzycą to także rozwiązanie polecane przez dietetyków – stanowczo lepsza, zdrowsza oraz mniej kaloryczna wersja od makaronu pszennego, a przy tym nadal cechująca się korzystnym smakiem. A jakie właściwości ma sama ciecierzyca? Ta cechuje się wyczuwalnym orzechowym posmakiem, można określić ją i jako odrobinę słodką (odczucie to można potęgować stosując odpowiednie przyprawy). Co więcej, sama ciecierzyca słynie jako bogate źródło aminokwasów oraz białka (dlatego też można ją stosować jako zamiennik mięsa). Przy tym jest lekkostrawna, nie obciąża żołądka, wzmacnia skórę oraz paznokcie, a co najważniejsze wpływa pozytywnie na naszą odporność. Polecane jest jej regularne spożywanie szczególnie w okresie jesienno-zimowym.

Food obraz autorstwa freepik – www.freepik.com

Czytaj dalej