Makarony a zdrowa dieta

Jednym z chętniej spożywanych przez nas produktów żywnościowych są makarony. Jemy je z sosami, mięsem, serem lub owocami. Na słodko i na słono – to ulubiony posiłek nie tylko rodowitych Włochów. Na szczęście również w zdrowej diecie jest na nie miejsce. Wystarczy jedynie wybrać makaron dobrej jakości, by móc cieszyć się smakiem nie tylko smacznej, ale również pełnowartościowej potrawy.

Wartości odżywcze makaronów

Makarony to głównie źródło węglowodanów. Chociaż samo słowo  węglowodany nierzadko budzi strach u niedoświadczonych osób, które starają się pozbyć zbędnych kilogramów, nie ma w nich nic złego. Ważne jest jednak, aby zadbać o odpowiednią jakość dostarczanych cukrów. Powinny być to węglowodany złożone. Dostarczymy je dzięki spożywaniu produktów pełnoziarnistych, w tym ciemnych makaronów. W ich składzie powinny znajdować się jedynie woda i mąka pełnoziarnista żytnia lub pszenna.

Wartość energetyczna makaronu wynosi zwykle około 350 kcal/100 g produktu. W przypadku innych rodzajów, takich jak makaron z ciecierzycy, grochu lub fasoli, może być ona nieco niższa. Makarony pełnoziarniste są źródłem błonnika pokarmowego, dlatego danie z dodatkiem źródła białka staje się bardzo pożywne i sycące.

Makaron tradycyjny czy ulepszony?

Obecnie w sklepach znaleźć można wiele różnych rodzajów makaronów. Poza tradycyjnymi pszennymi i żytnimi, popularność zdobywają również te bezglutenowe i białkowe. Znaleźć wśród nich można przede wszystkim makaron z ciecierzycy, grochu, fasoli, soczewicy czy kukurydzy (https://www.bee.pl/fabijanscy-makaron-z-ciecierzycy-muszla-bez-glutenu-250g-eko-250-g-bio_p147941.html). To, który z nich wybierzesz zależy tylko i wyłącznie do ciebie. Wszystkie one posiadają swoje wady i zalety. Najwięcej węglowodanów znaleźć można z pewnością w zwykłych makaronach zbożowych. Nie zawierają one znaczących ilości białka, ale stanowią za to źródło błonnika pokarmowego. Makarony z roślin strączkowych to doskonałe źródło białka dla wegetarian. Ilość błonnika jest tutaj mniejsza, niemniej jednak składnik ten nadal występuje. Są to produkty przetworzone, co znacznie ułatwia poziom strawności strączków, jednak osoby ze szczególnie wrażliwym żołądkiem powinny zwrócić uwagę na tę kwestię. Makaron ryżowy wartościami odżywczymi przypomina makaron tradycyjny, jednak ilość błonnika jest tu już znacznie mniejsza. Jego zaletą jest jednak szybkość i łatwość przygotowania.

Osobną grupą produktów są makarony zbożowe bezglutenowe. Produkty te są dobrą opcją dla osób z celiakią. Nie istnieją wskazania mówiące o tym, że warto po nie sięgać również, gdy nie mamy problemu z trawieniem glutenu. Niemniej jednak posiadają one nieco odmienny smak, który dla wielu może być atrakcyjniejszy i bardziej odpowiadający.

Food obraz autorstwa freepik - www.freepik.com